Vem vi är

Baier & Schneider grundades 1877 och är det ledande företaget i Schneider-koncernen, som har flertalet dotterbolag på den europeiska marknaden för pappers-, kontors- och skrivvaror. Familjeföretaget som nu styrs av fjärde och femte generation, har produktion på flera platser och med välkända varumärken i Tyskland (BRUNNEN, HEYDA, KNORR prandell), Schweiz (STEWO), Finland (AJASTO), Estland, Lettland (TIMER), Sverige (Almanacksförlaget) och Norge (Almanakkforlaget). Med en omsättning på cirka 125 miljoner euro och cirka 700 anställda, är de ett av de största och mest framgångsrika företagen för förädling av papper i Europa. Mer än 16 000 kunder servas i 50 länder - därtill kommer reklamprodukter till företagskunder.

Bild: De verkställande direktörerna på Baier & Schneider Matthias Schneider (t.v.) ansvarig för marknadsföring, försäljning, produktion och Jan Schneider (t.h) ansvarig för inköp, finans, personal, IT och logistik.

    Varför vi är så

    Rötterna

    Två säljare tar steget att sluta och startar eget. Den 1 maj 1877 köper Julius Baier och Andreas Schneider grossistverksamheten för papper, pappersvaror och mindre varor av sin tidigare arbetsgivare. På en handelsutställning i Stuttgart ser de ein ny uppfinning. De inser snabbt vilka möjligheter detta kommer att innebära för bearbetning av papper. I och med köpet av två rullinjemaskiner för papper, togs 1880 ett steg in i framtiden vad det gällde att gå från handel till att producera.

    Start och etablering

    Det som nu ligger mitt i stan, låg 1893 i industriparken utanför Heilbronn. Administration, förvaltning, tryckeri och bokbindning samlas under ett och samma tak på Wollhausstraße. "BRUNNEN" etablerar sig som ett varumärke redan 1894, som 1903 skyddas med ett "H" - för Heilbronn. Försäljningen av kontors- och anteckningsböcker når rekordhöjder. Tidsskriften "DER BRUNNEN" riktad åt kunder dyker upp för första gången 1929 på fyra tryckta sidor med tät skrift - mycket innovativt på den tiden, och än idag mycket uppskattad och anses som oumbärlig.

    Mörka tider och nystart

    Djup depression, Tredje riket, krig och en sönderbombad företagsbyggnad. I tider då råvaror, materiel samt vardagliga enkla förbrukningsvaror endast kan införskaffas med ransonerinskuponger eller på "äventyrliga" vägar, sker en nystart 1945 med 20 anställda. Produktionen sker initialt i en gammal kasern. Efter år av tystnad höjer också "DER BRUNNEN" sin röst igen. Det andas optimism.

    Ekonomiskt under och normalitet

    Redan 1952 kan mer än 300 anställda fira att Baier och Schneider blir 75 år. Pappersprodukter upplever en ihållande boom. Antecknings- och kontorsböcker från BRUNNEN hjälper miljontals tyskar att organisera sin vardag och sina affärer. Annonsering och reklam är mycket populär. I slutet av 1960-talet skapas ord- och bildmärket med vita bokstäver på röd bakgrund, vilket fortfarande är ett av de mest kända varumärkena i Tyskland idag.

    Förändring och tillväxt

    Oljekris, risk för ett kärnvapenkrig i Europa, början på en miljörörelse och rekordförsäljning åtföljer företagets 100-årsjubileum 1977. Det oväntade fallet av Järnridån skapar en anda av optimism och nya marknader i det nya Tyskland såväl som i Östeuropa. För att möta dessa utmaningar planeras byggandet av det stora logistikcentret i Heilbronns industripark Böllinger Höfe.

    Effektivitet och expansion

    Efter en snabb färdigställande i början av 1990-talet, tas det helautomatiserade logistikcentret med plats för 16.500 pallar utanför Heilbronn i bruk. Det blir en viktig förutsättning för effektiv leverans inom hela Tyskland samt till grannländerna. Förvärvet av EILERS-WERKE, HEYDA och STEWO i Schweiz bidrar med nya marknader och produkter.

    Globalisering och digitalisering

    Våren 2010 tas den internationella AJASTO-gruppen över, som också omfattar Almanacksförlaget. Det innebär att cirka 25 miljoner människor i Lettland, Estland, Finland, Sverige och Norge nu kan köpa produkter från hela vår företagsgrupp. Förvärvet av KNORR prandell, specialiserad inom hantverk och pyssel, ger också tillväxt. Idag förbereder Schneider-gruppen sig för framtida framgångar genom riktade åtgärder inom digitalisering av processer.

    • 1877 till 1889
    • 1890 till 1929
    • 1930 till 1949
    • 1950 till 1969
    • 1970 till 1989
    • 1990 till 2009
    • 2010 till idag